PSÜÜHIKA TERVENDAMINE

Iga haiguse tõeline tervendamine algab teadlikult või teadmatult (nt platseebo!) psüühilisest tervenemisest.
Psüühikat mõjutab esmalt kogu meie väliskeskkond – teisest inimesest ja perekonnast ühiskonna ja inimkonnani. Mis omakorda on jällegi meie sisekeskkondade peegeldus. Seega, kui hakkame teadvustama ja valitsema iseennast, hakkab korrastuma ka ümbruskond. See on iseäranis oluline täna, mil Kaos inimestes ja välismaailmas kasvab.
Tiibeti bönis on 9 praanat (energiat), millest madalamad põhjustavad haigusi, õnnetusi, isegi katastroofe. Ka Lääne meditsiin räägib täna psühhosomaatilistest haigustest, metameditsiin psühhotrauma põhistest haigustest jne. Joogi Gunnar Aarma (ülafotol) pidas kõige olulisemaks tervisefaktoriks „õiget mõtlemist”.
Kui Luule Viilma „Ellujäämisõpetuse” tuumaks oli prokristlik ennasttervendav andeksand, siis mõõdunud sajandi keskel lahvatanud ”eduteoloogia” sünnitas oma ilmalikus vormis „positiivse mõtlemise”, uude ärikultuuri imbunud „eduelamuse” ja seejärel kaasaegse Maagia ABC („The Secret”).
Kas see kõik on Lääne kultuuri kuidagi ravinud? Teadlikumaks muutnud? Või on aeg
pöörata pilku ka Traditsiooni poole, mis pole tulnud ega läinud „moevooludena”, vaid olnud ja jäänud, „kõrgudes ka täna üle maailma otsekui mägi” (nagu ütles Uku Masing kunagi Jeesuse kohta).
Kui oleme krooniliselt haiged ja soovime terveneda, siis loomulikult saame, võime ja isegi peame kasutama kogu sedagi arsenali, et tulla kiiremini välja kõige hullemast. Alustades kas või nt Louise L. Hay „Tervendavatest mõtetest”. Kus iga haiguse aluseks on oma teatud negatiivne uskumus – aga ka oma tervendav affirmatsioon. Palju on ka neid, kes on end seekaudu välja võidelnud majanduslikult kitsikusest. Tundes vbl uhkust enda üle suhtumises „vaestesse”, kelles seda pealehakkamist pole olnud. Leides end seeläbi aga taas sellestsamast Uuestisünmnirattast – nüüd lihtsalt veidi teises, leebemas vormis, nii nagu seda kirjaldab Tiibeti õpetus Kuuest Ilmast (lokast).
Kuid kui tahame astuda samme veel ka TINGIMUSETU (välistingimustest sõltumatu) Tervise poole, peame sukelduma sügavamale. Ja visandama teatud Täiustumise Tee. et hakata taipama oma olukorda, asendit ka Arenguvertikaalis – millist teadlikkust on õnnestunud endas juba äratada ja millised on edasised perspektiivid. Veel enam – kuidas esmalt KUJUTLUSES oma kasvavasse ”jumalikkusse” siseneda ja sedamööda neidsamu kvaliteete ka oma igapäevastes elupraktikates kogeda ja rakendada.
See on kindlasti suur ja põnev Seiklus. Niisiis – alustagem! 
***
MIS ON AVATUD TEADLIKKUS?
"Aga mis põhjustab õigupoolest meie kannatusi? Küsimus pole niivõrd selles, mis toimub väliselt meie elus, vaid selles, et tunneme ennast tõkestatuna ja meie klammerduv meel hoiab nendest tõketest kinni. Meie vähene avatus põhjustab ebatäiuse tunde.
Mis suudab lõpetada kannatusetsükli?
Põhiline on see, et mida avatumaks me muutume nii füüsiliselt, energeetiliselt, kontseptuaalselt kui ka psüühiliselt, seda paremini ja terviklikumana me ennast tunneme mistahes raskuste tekkimisel. Iseäranis vajame me avatud teadlikkuse omadust. See teadlikkus pole millestki „teadlik”; sellel pole objekti ega sõltuvuslikke seoseid.
Avatud teadlikkus on tarkuse arendamise võti. <em>Rigpa</em>, meie tõelise olemuse otsene defnitsioon on teadlikkus avatusest. Kõik viisid, mille kaudu inimesed ennast mõista püüavad, nagu psühhoteraapia, jooga ja töö unistustega, on erinevad moodused hirmu ületamiseks, lootuse tugevdamiseks ning selle avatud teadlikkuse loomiseks, mis võimaldab ennast paremini mõista. Ka <em>ma gyü</em> mandala pakub väärtuslikku sisekaemust otsitava terviklikkusetunde saavutamiseks."
Tenzin Wangyal Rinpoche
Rmt „Tiibeti keha-, kõne- ja meelejooga”